Februari Festival 2020 do13feb

Toprang: € 32,-
1e rang: € 29,-
2e rang: € 25,-
Jongeren <27 jr & studenten Koninklijk Conservatorium: € 10,- 

Bezoek alle 6 concerten met 25% korting!
(50% korting op de lezingen) 

Toprang: € 141,-
1e rang: € 126,-
2e rang: € 109,-

Diepe gedachten rond Heiligenstadt

Donderdag 13 februari 2020

Pieter van Loenen viool | Tobias Borsboom piano | Stephanie Desjardins sopraan | Peter Nilsson piano | Nikola Meeuwsen piano | Aidan Mikdad piano | Ishay Shaer piano | Simply QuartetEnsemble 4.1 | Antje Weithaas viool | Isabelle van Keulen altviool | Hannah Strijbos altviool | Quirine Viersen cello 

Beethoven verbluft met ongeziene middelen om de luisteraar te behagen. Alsook beet te nemen en in spanning te houden. Een onbenullig themaatje daagde hem uit om tot een geniale variatie te komen. We horen een goedgeluimde Beethoven, die precies op de eeuwwisseling even achterom kijkt, maar toch alvast met één been in de woelige vroegromantiek staat.


PROGRAMMA *

Kurt Schwertsik: Unterwegs nach Heiligenstadt - Nederlandse première |Beethoven: Liederen, o.a. Adelaide op. 46 | Zes variaties op ‘Ich denke dein’ WoO 74 | Sonate op. 6 | Rondo WoO 6, arr. Ishay Shaer – wereldpremière | Johann Nepomuk Kanka: Kwintet voor piano en blazers – wereldpremière | Beethoven: Strijkkwintet op. 29

TOELICHTING

Kurt Schwertsik: ‘Unterwegs nach Heiligenstadt‘

Op 6 oktober 1802 schreef Beethoven zijn ‘Heiligenstädter Testament', een testament voor zijn twee broers, Kaspar Karl en Johann, waarin hij zijn wanhoop over zijn toenemende doofheid uitsprak. Schwertsiks vijf minuten durende werk maakt deel uit van een project waarin hij de tien vioolsonates van Beethoven combineert met nieuwe eigen composities: “een nederig eerbetoon aan deze raadselachtige componist".

Beethoven: Liederen - o.a. Adelaide

“Beethoven würde unsterblich bleiben, hätte er auch sonst keine einzige Note geschrieben“, zo schreef in 1797 de Allgemeine Musikalische Anzeiger. Ook nu nog wordt Adelaide als één van de meeste geliefde liederen van Beethoven beschouwd. Hijzelf was daar niet zo zeker van gezien de schuchterheid waarmee hij het werk pas drie jaar later dichter Matthisson toezond. Deze echter was echter laaiend enthousiast en maakte dat in lyrische bewoordingen duidelijk met een uitgebreide notitie in de partituur.

Beethoven: Sechs Variationen über ‘Ich denke dein’

Deze reeks variaties gebaseerd op een tekst van Goethe over het verlangen naar een verre geliefde droeg Beethoven op aan de zussen Maria Therese en Josephine Brunsvik. Deze Josephine was alleen niet de Josephine van wie in vijftien bewaarde brieven van Beethoven zou blijken dat zij zijn ‘enige geliefde’ was geweest.

Beethoven: Sonate voor piano 4-handig op. 6

Muziek voor twee pianisten was in zwang gekomen dankzij Johann Christian Bach. Mozart schreef er prachtig repertoire voor en Beethoven kon niet achterblijven. Duidelijk is echter dat hij deze stukken nagenoeg uitsluitend schreef ten behoeve van zijn lessen (technisch gezien zijn ze niet al te moeilijk) aan al dan niet getalenteerde leerlingen.

Beethoven: Rondo WoO 6

Dit rondo was oorspronkelijk bedoeld als laatste deel van het 2e pianoconcert. Beethoven bedacht zich echter, waardoor dit opgewekte stuk onterecht in de vergetelheid raakte. Pianist Ishay Shaer maakt er speciaal voor het Februari Festival een bewerking van voor piano en strijkkwartet. De eerste uitvoering ervan op 13 februari 2020 wordt door hem samen met het Simply Quartet gespeeld.

BELUISTER

Johann Nepomuk Kanka: Kwintet voor piano en blazers

Kanka was één van de advocaten met wie Beethoven zowel zakelijke als vriendschappelijke contacten onderhield. Dat Johann Nepomuk Kanka ook een niet onverdienstelijk amateurcomponist was, was niet onbekend. Ensemble 4.1 ontdekte onlangs in de Nationale Bibliotheek van Praag echter vier onuitgegeven pianokwintetten voor hun bezetting (piano en blazers, ‘pianowindtet’). Tijdens het Februari Festival beleeft één ervan zijn wereldpremière.

Beethoven: Strijkkwintet op. 29

Dit enige echte strijkkwintet van Beethoven – daarnaast maakte hij voor deze bezetting uitsluitend bewerkingen van eigen composities en een fragment van een fuga – dateert uit 1801 en is opgedragen aan Hertog Moritz von Fries. Het stuk was razend populair in die tijd. Beethoven mopperde later dat-ie toch echt wel betere stukken had geschreven …

BELUISTER

 


* Programmawijzigingen voorbehouden.
Februari Festival 2020 do13feb

Toprang: € 32,-
1e rang: € 29,-
2e rang: € 25,-
Jongeren <27 jr & studenten Koninklijk Conservatorium: € 10,- 

Bezoek alle 6 concerten met 25% korting!
(50% korting op de lezingen) 

Toprang: € 141,-
1e rang: € 126,-
2e rang: € 109,-